Kā oficiāli sazināties ar iestādi, izmantojot datoru un internetu?

Kāda ir tava pirmā doma, ja nepieciešams nogādāt iesniegumu uz valsts vai pašvaldību iestādi? Visdrīzāk, ka jāatprasās no darba uz kādām 2-3 stundām, jāatrod ar kādu transportu uz iestādi varēsi aizbraukt, iespējams laiks paies gaidot rindā utt.

Bet vai Tu zināji, ka ar iestādi vari sazināties arī elektroniski?

Pamācībā mēģināšu atbildēt uz jautājumiem, kas saistīti ar elektronisko saziņu. Kā nosūtīt e-iesniegumu ikvienai valsts vai pašvaldības iestādei izmantojot portāla www.latvija.lv iespējas? Kā ar e-parakstu un e-dokumentu sazināties un kārtot jautājums ar valsts un pašvaldību iestādēm? Kur meklēt iestāžu e-pasta adreses? Kādas dokumentu formas paraugus izmantot? Kur dabūt e-parakstu?

[alert-note] Vajadzīgs [/alert-note]

Dators, internets, kāda no piedāvātajām internetbankām vai personas apliecība (eID), vai LVRTC izsniegts  viedkartes drošs e-paraksts, vai virtuālais drošs e-paraksts.

[alert-success] 1.solis Dokumenta sagatavošanas iespējas [/alert-success]

Tas kā ir iespējams iestādēm nosūtīt elektroniski iesniegumus, dokumentus, jautājumus u.c. ir atkarīgs no iespējām, ko radījusi pati iestāde, piemēram,

  • aizpildot iesniegumu uzreiz iestādes mājaslapā pieejamajā formā. Parasti šāda iespēja iestāžu mājaslapās tiek norādīta kā e-iesniegums, e-jautājums, e-pakalpojums u.c. Piemēram, iespēju rakstīt jautājumus elektroniski tiešsaistē piedāvā Valsts Ieņēmumu dienests, interaktīvā veidā aizpildīt pieprasījumu tiešsaistē Pilsonības un migrācijas lietu pārvalde.
  • bieži iestādes jau ir sagatavojušas un savā mājaslapā ievietojušas standarta iesniegumu veidlapas, piemēram, Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra savā mājaslapā ir ievietojusi veidlapas, kuras atliek aizpildīt, parakstīt ar drošu elektronisko parakstu un nosūtīt uz iestādes norādīto e-pasta adresi.
  • iesniegumu var nosūtīt brīvā formā uz iestādes e-pastu. Šajā gadījumā tekstu var rakstīt brīvā formā, dokumentu sagatavojot atbilstoši 25.06.2005. MK noteikumiem Nr. 473, parakstīt ar drošu elektronisko parakstu un nosūtīt uz iestādes norādīto e-pasta adresi. Šajā gadījumā ir jāievēro 2.solī aprakstītas prasības;
  • autentificējoties ar kādu no portālā www.latvija.lv piedāvātajām internetbankām ir iespējams nosūtīt e-iesniegumu ikvienai valsts vai pašvaldības iestādei izmantojot e-pakalpojumu “E-iesniegums iestādei”. Šajā gadījumā ir jāievēro 5.solī aprakstītas prasības.

[alert-success]2.solis Dokumenta sagatavošanas prasības, ja tas tiek sagatavots brīvā formā[/alert-success]

Ja dokuments tiek sagatavots brīvā formā, tas ir jānoformē atbilstoši Ministru kabineta 2005. gada 28. jūnija noteikumiem Nr. 473 un jāparaksta ar drošu elektronisko parakstu.

[alert-announce] Dokumentam jāatbilst noteikumu 10. punktā minētajiem datņu formātiem, taču iestāde savā mājaslapā var norādīt arī citus dokumenta formāta veidus.[/alert-announce]

[alert-success]3.solis Dokumenta nosūtīšanas iespējas[/alert-success]
Parasti iestāde savā mājas lapā norāda, uz kuru e-pasta adresi var nosūtīt elektroniski parakstītus dokumentus, bet, ja to nav iespējams atrast, sagatavoto dokumentu var sūtīt arī uz iestādes oficiālo e-pasta adresi. Visbiežāk e-pasta adreses vari atrast iestāžu mājas lapu sadaļās – Par iestādi, sadaļas Iestāde apakšsadaļā Kontaktinformācija vai arī sadaļās KontaktiKontaktinformācija u.tml.

[alert-success]4.solis Dokumenta saņemšanas fakta apstiprinājums[/alert-success]
Ja elektroniskais dokuments ir nosūtīts uz iestādes e-pasta adresi, tad iestādei vienas darbdienas laikā uz e-pasta adresi, no kuras e-dokuments nosūtīts, ir jānosūta paziņojums par elektroniskā dokumenta saņemšanu (2.punktā minēto noteikumu 17.punkts).

[alert-success]5.solis Ja esi nolēmis nosūtīt e-iesniegumu izmantojot portālā www.latvija.lv e-pakalpojumu “E-iesniegums iestādei”[/alert-success]

Tev vispirms būs nepieciešams autentificēties ar kādu no piedāvātajām internetbankām vai viedkartes e-parakstu, vai e-ID karti.

Pakalpojumā var iesniegt valsts vai pašvaldības iestādei domātu lūgumu, sūdzību, priekšlikumu vai jautājumu, atbilstoši Iesniegumu likumam.

Pēc Pakalpojuma uzsākšanas tev būs pieejama forma „Iesnieguma sagatavošana”, kurā būs jānorāda iestāde, kurai e-iesniegums tiek adresēts, e-iesnieguma tēma un jāievada iesnieguma teksts, jānorāda tava dzīvesvietas adrese un e-pasta adrese. Atbildi tu saņemsi ne vēlāk kā viena mēneša laikā no iesnieguma saņemšanas brīža.

Skatīties video pamācību. Lasīt vairāk šeit.

[alert-announce] Šajā punktā aprakstītajā iespējā tu nevarēsi pieteikt kādu pakalpojumu, pieprasīt pabalstus, reģistrēt savu dzīvesvietu utml, ja vien neizmantosi iespēju pielikumā pievienot iesniegumu, kas būs parakstīts ar drošu elektronisko parakstu. Pārliecinies vai tev nepieciešamais pakalpojums jau nav pieejams e-pakalpojuma veidā iestādes mājas lapā vai www.latvija.lv e-pakalpojumu sadaļā.[/alert-announce]

[alert-success]Piezīmes [/alert-success]
  • E-paraksts jeb drošs elektroniskais paraksts dokumentiem piešķir juridisko spēku un elektroniskajā vidē tas ir līdzvērtīgs līdzeklis rokas/pašrocīgajam parakstam papīra dokumentos. Lasi vairāk pamācību „Kas ir elektroniskais paraksts?”.
  • Ja elektroniskā veidā iesniegtā iesniegumā privātpersona nav devusi norādījumus attiecībā uz atbildes nosūtīšanu, iestāde atbildi uz iesniegumu nosūta tikai elektroniskā veidā (Iesniegumu likuma 6.pants).
  • Ja elektroniskā veidā saņemts iesniegums nav normatīvajos aktos noteiktajā kārtībā parakstīts ar drošu elektronisko parakstu, iestādes vadītājs nosaka kārtību, kādā sniedzama atbilde uz iesniegumu. Šādā gadījumā iesniedzējs nav tiesīgs prasīt atbildes sniegšanu tiesas ceļā saskaņā ar Iesnieguma likuma 10.panta ceturto daļu.
  • Ja jums ir gadījusies situācija, kad iestāde nav pieņēmusi elektroniski parakstītu dokumentu, tad aicinām par to informēt, rakstot uz e-pasta adresi eiespejas@latvija.lv.

[divider]

Lasi arī citas e-pakalpojumu un e-iespēju pamācības, pielieto tās pats un iesaki paziņām, kolēģiem, draugiem un ģimenē!

Savukārt, ja vēlies sekot līdzi aktualitātēm e-pakalpojumu un e-iespēju jomā, pievienojies un seko manam profilam Twitter tīklā un esi informēts par valsts e-iespējām Tavai ērtākai ikdienai!

15 Replies to “Kā oficiāli sazināties ar iestādi, izmantojot datoru un internetu?”

  1. parasti uz iesniegumiem ir obligāti jāatbild divu vai cik tur nedeļu laikā. uz elektroniskajiem vestulētm arī attiecas tas, jeb tās var ignorēt?

  2. cik zinu, tad parastās vēstules reģistrē. Tāpēc var izsekot, kam ir atbildēts un kam nē.

    bet vai elektroniskās vēstule arī reiģistrē(zinu, ka bija kaut kāds gudrāks vārds), kas dotu iesēpju izsekot, kam atbild un kam nē.

  3. Elektronisks dokuments ar e-parakstu ir identisks dokuments, kas rakstīts ar roku un parakstīts.
    Līdz ar to nav arī atšķirības tā reģistrēšanā. Valsts un pašvaldību iestādei tas ir jāpieņem, jo to nosaka 2.solī minētie MK noteikumi.

    1. Izglītības ministrija kategoriski ignorē manus e-pastus (gada laikā pāris reizes sūtīju, bet ne reizi neatbildēja) 🙁

    2. Sazinājos ar Izglītības un zinātnes ministriju un painformēju par Tavu komentāru. Ceru, ka tas uz labu.

Leave a Reply to Viesis Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.